Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton haasteina olivat juomien edelleen jatkuva kotimaanmyynnin lasku, hallitsematon matkustajatuonti Virosta ja laivoilta sekä mainonnan rajoittaminen. Kotimainen panimoteollisuus työllisti viime vuonna Suomessa suoraan reilut 1 700 henkilöä. Alalta on hävinnyt 40 prosenttia työpaikoista vuoden 2003 jälkeen.
Alkoholimainonnan rajoituksia kiristettiin vuoden 2015 alussa. Mietojen alkoholijuomien mainonta yleisellä paikalla kiellettiin ja eurooppalaisittain poikkeuksellisesti Suomessa myös jakeluautojen kyljissä olevat tavaramerkit tulkittiin kielletyksi ulkomainonnaksi. Ainutlaatuista oli myös yritysten sosiaalisen median kanavien käytön rajoittaminen.
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ennakkotarkastustoimikunta tarkasti alkoholimainoksia vähemmän kuin koskaan aiemmin. Hylättyjen materiaalien osuus oli pienin koko toimikunnan toiminnan aikana. Kaikki liiton jäsenyritysten televisiomainonta tarkastetaan ennen esitystä.
Viime vuonna liitto julkisti vaikuttajaviestinnän pelisäännöt, joiden mukaisesti liiton edustajat kertovat aina päättäjiä tavatessaan, ketä edustavat, missä roolissa ja mitkä ovat tavoitteet. Pelisäännöissä linjataan myös, ettei vaikuttamisen kohteelle tarjota taloudellista etua tavoitteiden edistämiseksi. Lisäksi tilaisuuksissa ja niiden tarjoiluissa noudatetaan kohtuutta järjestelyissä.
Hallitus
Toimitusjohtaja Pekka Tiainen, Oy Sinebrychoff Ab, puheenjohtaja
Toimitusjohtaja Lasse Aho, Olvi Oyj
Toimitusjohtaja Jussi Laukkanen, Saimaan Juomatehdas Oy
Toimitusjohtaja Tapio Pajuharju, Oy Hartwall Ab
Toimitusjohtaja
Elina Ussa
Jäsen EU-järjestöissä
The Brewers of Europe
Unesda - Soft Drinks Europe
AICV - European Cider and Fruit Wine Association
www.panimoliitto.fi
www.kohtuullisesti.fi
www.maljasuomelle.fi