VIESTINTÄ

ETL:n näkökulmat mukana julkisessa keskustelussa

ETL julkaisi noin neljäkymmentä mediatiedotetta erilaisista ajankohtaisista aiheista. Niistä ja muusta yhteydenpidosta toimittajiin syntyi monia ETL:n näkökulmia esille tuoneita uutisointeja. Kaikkiaan ETL oli mediassa lähes 300 kertaa vuoden aikana. Eniten mediaa kiinnosti ruokien ja juomien hintaan liittyvät aiheet sekä makeisveron poistaminen. Toimittajien tapaamisia ja taustoittamista tehtiin aiempien vuosien tapaan Elintarvikepäivässä 2015, ETL:n toimittajaillallisella elokuussa sekä muissa tilaisuuksissa. Sidosryhmiin oltiin entistä aktiivisemmin yhteydessä myös sosiaalisessa mediassa, eritoten Twitterissä ja LinkedInissä.

Ruoka-alan järjestöt jatkoivat Maistuva ammatti -hanketta

Maistuva ammatti -hanke sai jatkoa, kun aiempaa laajempi joukko ruoka-alan järjestöjä käynnisti vuoden alussa kaksivuotisen hankkeen, jossa opinto-ohjaajille, opettajille ja koululaisille tarjotaan tietoa ruokaketjusta sekä sen tarjoamista moninaisista urapoluista ja työllistävyydestä. Hankkeessa tuotettiin lukuisia uusia ammattiesittelyvideoita ja osallistuttiin erilaisiin tapahtumiin, kuten ELMA-messuille. ETL:n lisäksi yhteistyössä olivat mukana Suomen Elintarviketyöläisten liitto, Ammattiliitto Pro, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto, Meijerialan ammattilaiset, Agronomiliitto sekä hanketta koordinoiva Ruokatieto Yhdistys. Hanketta rahoittivat maa- ja metsätalousministeriö sekä hankekumppanit.

Esittelypäivä maistui koululaisille

ETL järjesti yhdessä jäsenyritystensä kanssa vuotuisen Elintarviketeollisuuden esittelypäivän tammikuussa. Päivän aikana 12 ruoka- tai juomatehdasta eri puolilla Suomea avasi ovensa koululaisryhmille ja esitteli yrityksen toimintaa, työtehtäviä ja työvoimatarpeita yhteensä. Päivään haki yhteensä 78 ryhmää, ja niistä 13 kutsuttiin yritysvierailulle.

Myös yhteistyötä Helsingin yliopiston elintarvikeylioppilaiden järjestö Lipidin kanssa jatkettiin. Lipidin jäsenet luennoivat lukiolaisille elintarviketeollisuudesta ja alan opinnoista. Elintarviketeollisuus oli esillä lisäksi Taloudellinen tiedotustoimisto TAT:n opettajille ja nuorille suunnatuissa kanavissa, kuten Opetin.fi-verkkopalvelussa sekä Kunkoululoppuu.fi-sivustolla.

Vuoden Suomalaisen Elintarvike -kilpailu uudistui

Vuoden Suomalainen Elintarvike -kilpailu toteutettiin uudistuneena. Tähtituote-kilpailuna tunnettu kisa sai uuden logon ja nimeksi palautettiin aiemmin käytetty nimi Vuoden Suomalainen Elintarvike. Merkittävin sääntöihin tehty uudistus liittyi voittajan valintaan. Kilpailun voittajaksi valitaan nyt eniten yleisön ääniä saava tuote, kun ennen uudistusta voittaja valittiin raadin antamien pisteiden ja yleisöäänestyksessä saatujen äänien yhteistuloksen perusteella.

Vuoden Suomalainen Elintarvike 2015 -voittajaksi ylsi Fazer Alku Sadonkorjuupuuro. Raati kuvaili Sadonkorjuupuuroa uuden puurokulttuurin edelläkävijäksi, jossa yhdistyy perinteinen puuro ja hyvää tekevät siemenet. Uudistunut kilpailu sai hyvän vastaanoton. Yritykset lähettivät kilpailuun yhteensä 38 tuotetta, ja yleisöäänestyksen aikana annettiin noin 6 500 ääntä. Kilpailusta viestittiin Maista Suomi -kampanjan verkko- ja Facebook-sivuilla, ja sen tunnettuutta edistettiin kaupan ammattilaisten keskuudessa osallistumalla voittajayrityksen kanssa K-kauppiasliiton K-Team-päiville 31.1.2015.

Maista Suomi innostaa ostamaan kotimaista

ETL jatkoi vuonna 2014 alkanutta Maista Suomi -kampanjaa, jossa suomalaisia herätellään pohtimaan ostopäätösten työllistäviä vaikutuksia ja innostetaan ostamaan kotimaisia ruokia ja juomia. Kampanja näkyi ETL:n viestintäaineistoissa sekä Maistasuomi.fi-sivuilla ja Facebookissa tietoiskuina, reseptivinkkeinä sekä jäsenyritysten edustajien kirjoittamista blogeista. Loppuvuodesta ihmisiä kannustettiin kertomaan, miksi he valitsevat mieluiten kotimaista. Yhteystietonsa jättäneiden vastaajien kesken arvottiin HKScanin lahjoittama joulukinkkulahjakortti.

ETL:lle uudet verkkosivut

ETL:n uudet verkkosivut saatiin valmiiksi syksyllä. Ne viestivät elintarviketeollisuudesta innostavasti ja kertovat aiempaa kattavammin ETL:n toiminnasta. Uusilla sivuilla liiton ajankohtaiset asiat nousevat hyvin esille ja kävijöille tarjotaan usein päivittyvää tietoa.

Jäsenille suunnatut ETL-jäseninfo ja työmarkkinatiedotteet sekä sidosryhmäuutiskirje Uutiskattaus ja Elintarviketeollisuuden Talouskatsaus ilmestyivät säännöllisesti tarjoten lukijoille uutta tietoa ja taustoittaen ajankohtaisia teemoja. Myös ETL:n asiantuntijoiden kirjoittamat blogit ottivat kantaa moniin keskustelussa olleisiin aiheisiin.

 

◀ Edellinen

Palaa etusivulle ▲

Seuraava ▶