KAHVI- JA PAAHTIMOYHDISTYS

Suomalaiset juovat kahvia edelleen eniten maailmassa

Suomi on vuosikymmenten aikana vakiinnuttanut paikkansa kahvin kulutuksen kärkimaana. Suomalaiset nauttivat paahdettua kahvia vuosittain 9,5–10 kiloa henkeä kohden.

Yhdistys ylläpiti kahta kahviaiheista verkkosivustoa. kahvi.fi tarjoaa asiantuntevaa yleistietoa suomalaisten suosikkijuomasta. Sivusto on suunnattu toimittajille, opiskelijoille sekä kaikille kahvista kiinnostuneille.

Kahvijaterveys.fi -sivusto puolestaan on kohdennettu suomalaisille terveydenhuollon ammattilaisille. Sivuston taustalla on yhdistyksen Kahvi ja terveys -projekti, joka on jo vuodesta 2004 viestinyt tieteellistä tutkimustietoa kahvin, kofeiinin ja terveyden välisistä yhteyksistä. Tuotettu sisältö perustuu kahvialan kansainvälisen järjestön ISIC:n (Institute for Scientific Information on Coffee) aineistoon. Sivuston lisäksi terveydenhuollon ammattilaisille suunnataan uutiskirjeitä ja järjestetään seminaareja.

Yhdistyksessä on useita vuosia seurattu ja tutkittu tarkasti kahvin akryyliamidipitoisuuksia ja akryyliamidiin liittyvän lainsäädännön kehittymistä ja sen täytäntöönpanoa. Yhdistys analysoi myös kahvin furaanipitoisuuksia ja jatkoi aiheesta hyvää vuoropuhelua suomalaisten viranomaisten sekä EU:n järjestöjen kanssa.

• Kahvi- ja paahtimoyhdistyksen asiamies: Johtaja Marleena Tanhuanpää, ETL
  • Jäsenyydet EU-järjestöissä: European Coffee Federation, ECF