KASVISTEOLLISUUSYHDISTYS

Kasvipohjaista ja ilmastomyönteistä tuotteistusta edistämässä

Kertomusvuosi oli uuden laajapohjaisen toimialayhdistyksen ensimmäinen. Yhdistys edustaa 19 Suomessa toimivaa hedelmiä, marjoja, perunoita, vihanneksia, sieniä ja palkokasveja ruoaksi ja juomaksi jalostavaa yritystä.

Kokouksissa käsiteltiin mm. hellekesän aiheuttamia sato-ongelmia, ready to eat -tuotteiden mikrobiologista turvallisuutta, valmisteverotuksen yllättävä korotusesitystä sekä elintarvikelain, alkuperämaamerkintöjen ja kontaminanttien säädösvalmistelua.

Virvoitusjuomaveron korotus 24 sentistä 27 senttiin litralta koskee laajasti kasvipohjaisia mehuja ja juomia, joiden raaka-ainekustannukset ovat jo lähtökohtaisesti korkeat. Esityksen läpimeno oli edunvalvonnallisesti haasteellinen, sillä vero on sektorin yrityksille kohtuuton ja rajoittaa käytännössä tehokkaasti kasviksiin, marjoihin ja hedelmiin perustuvan ja ympäristöpoliittisesti tärkeän nestemäisen tuoteryhmän kehittymistä. Virvoitusjuomaveron piiriin kuuluvat mm. kaikki soseita sisältävät juomat sekä täysmehut.

Yhdistys osallistui työ- ja elinkeinoministeriön Juomien Suomi -toimialaraportin laadintaan alkoholittomien juomien sekä voimistuneen kansallisen vero-ohjauksen huomioimiseksi raportissa. Täysmehuihin liittyvä asiantuntijaviestinnän kansallinen ohjaus jatkui kolmatta vuotta osana AIJN:n Fruit Juice Matters -ohjelmaa.

• Kasvisteollisuusyhdistyksen asiamies: Toimialapäällikkö Elisa Piesala, ETL
  • Jäsenyydet EU-järjestöissä: European Fruit Juice Accociation (AIJN), European Association of Fruit and Vegetable Processing Industries (PROFEL) ja Sure-Global-Fair (SGF)