VIESTINTÄ

Vaalivuosi valmistelussa

Elintarviketeollisuusliiton 75-vuotisjuhlavuosi antoi väriä liiton viestintään ja vahvaa viestiä sisältyi myös tavoitteiden asettamiseen vuoden 2019 eduskuntavaalien jälkeisiin hallitusohjelmaneuvotteluihin.

Digitaalista viestintää vahvistettiin lisäämällä sisällöntuotantoa. Tiedotteita, nettiartikkeleita, blogikirjoituksia ja aineistoja julkaistiin säännöllisesti viikoittain ja niitä jaettiin aktiivisesti sosiaalisessa mediassa. Myös ETL:n asiantuntijoita kannustettiin jakamaan liiton sisältöjä omissa kanavissaan.

Toimittajia taustoitettiin Brexit-seminaarissa helmikuussa, Elintarvikepäivässä toukokuussa, SuomiAreenan ruokapäivässä heinäkuussa, ETL:n 75-vuotisjuhlaseminaarissa marraskuussa sekä henkilökohtaisissa tapaamisissa läpi vuoden.

Viestinnän keskeisiä sisältöjä olivat muun muassa työrauhan turvaaminen, elintarvikeviennin vauhdittaminen, poikkeuksellisen satokauden haasteet, suomalaisten vahva luottamus kotimaiseen ruokaan ja vastuullisuus. Edunvalvonnan teemoista viestittiin sidosryhmille Uutiskattaus-kirjeillä, joita julkaistiin seitsemän. Elintarvikealan suhdanteita luotaava talouskatsaus ilmestyi kolmesti.

Yhdessä ETL:n asiantuntijoiden kanssa valmisteltiin vaikuttamisaineistoja liiton tavoitteista eduskuntavaaleihin ja maan tulevan hallituksen ohjelmaan 2019–2023. Aineistot julkaistiin tammikuussa 2019.

Viestintä antoi panoksensa Elintarvikepäivän valmisteluihin ylläpitämällä tapahtuman nettisivuja ja tuottamalla kuusi markkinointikirjettä. Viestintätoimikunta kokoontui neljä kertaa.

Jäsensivusto uudistui

ETL:n uudistunut jäsensivusto avattiin kesällä. Sivustolta löytyy tietoa alan ajankohtaisista asioista, ETL:n toiminnasta sekä yrityksille suunnattua hyötytietoa: palkkatilastoja, suhdannetietoa ja Q&A-muistioita. Sivustoa kehitetään käyttäjäpalautteen pohjalta.

Jäsenyrityksille välitettiin tietoa säännöllisesti elinkeinopolitiikan ja työmarkkinapolitiikan ajankohtaisista aiheista ETL-jäseninfoilla, joita julkaistiin 12. Työmarkkina-asioissa yrityksiä informoitiin myös työmarkkinatiedotteilla, joita lähetettiin 20.

ETL tarjosi jäsenyritysten henkilökunnalle Meltwaterin päivittäisen, elintarvikealaa laajasti luotaavan mediaseurannan.

Koululaiset tutustuivat yrityksiin

Nuorille ja oppilaitoksille viestittiin elintarviketeollisuuden tarjoamista työ- ja uramahdollisuuksista Kun koulu loppuu -sivustolla ja -julkaisuissa sekä Opetin.fi -sivustolla.

ETL:n yhdessä jäsenyritysten kanssa järjestämään vuotuiseen nuorisotempaukseen, Maistuva päivä elintarvikeyrityksessä -tapahtumaan, osallistui tammikuussa 24 toimipaikkaa ympäri Suomen. Yrityksiin pääsi tutustumaan 31 koululaisryhmää, yhteensä 470 oppilasta.

Järjestöjen yhteistä Maistuva ammatti -viestintää jatkettiin kampanjan Facebook-sivulla.

Vuoden Suomalainen Elintarvike valittiin

ETL:n jo 30. kerran järjestämä Vuoden Suomalainen Elintarvike -kilpailu nosti esille elintarviketeollisuuden uusia innovaatioita. Tällä kertaa finalistit ja voittajan valitsi ruoka-alan vaikuttajista koostunut seitsenhenkinen raati.

Finalistit pitchasivat tuotteitaan raadille ja median edustajille Ravintola Palacessa Helsingissä. Kilpailun voitti Apetitin Vegepops Porkkana-mango, jonka kehittäjät saivat 10 000 euron rahapalkinnon.