ELINTARVIKKEIDEN TUTKIMUSSÄÄTIÖ

Apurahahakemusten määrä jatkoi kasvuaan

Elintarvikkeiden Tutkimussäätiölle tulleiden apurahahakemusten määrä kasvoi edelleen. Uusia apurahoja myönnettiin 31 hakijalle sääntöjen mukaisesti jatko- ja täydennysopintoihin sekä elintarvikealaa hyödyttäviin tutkimushankkeisiin yhteensä noin 84 285 euroa, joista osan (30 000 euroa) maksoi Elintarviketeollisuuden Tukisäätiö.

Rahoitettujen tutkimusten aiheet koskivat mm. bioprosessointia, raaka-aineiden ominaisuuksia, aistikokemuksia, sivuvirtoja, brändikokemuksia ja johdon kyvykkyyksiä. Säätiö myönsi myös matka-apurahoja tutkijavaihtoihin sekä Suomessa järjestettävien kansainvälisten kongressien järjestelyihin. Säätiö osallistui Helsingin yliopiston pakkausteknologian yliopistolehtoraatin kustannuksiin.

Säätiö järjesti toukokuussa tohtorikoulutettavien ja teollisuuden kohtaamisen Helsingin yliopiston tiloissa. Turun yliopisto koordinoi tapahtumaa. Tilaisuuden tarkoituksena oli edistää teollisuuden ja tutkijoiden vuoropuhelua ajankohtaisten tutkimusaiheiden äärellä. Paikalla oli 60 henkeä, 18 tutkijaa esitteli aiheitaan englanniksi.

Säätiö tiivisti yhteistyötä pohjoismaisella tasolla liityttyään Nordic Food Partnership -aloitteeseen, jonka tarkoituksena on nostaa pohjoismaisia tutkimustarpeita eurooppalaisiin tutkimusohjelmiin.

Elintarvikepäivässä tekoälystä matomuhennokseen

Elintarviketeollisuusliiton yhdessä Elintarvikkeiden Tutkimussäätiön kanssa järjestämä Elintarvikepäivä on vuoden tärkein koulutus- ja ajankohtaistapahtuma elintarvikealan asiantuntijoille. Messukeskuksessa toukokuussa pidettyyn Elintarvikepäivään osallistui 762 henkeä. Puhujia oli 39 ja näytteilleasettajia 30.

Ruoka-ala kiihdyttää kohti menestystä -otsikoidussa päivässä kuultiin näkemyksiä alan merkityksestä Euroopan ja Suomen hyvinvoinnille. Teknologista murrosta käsiteltiin tekoälyn kautta.

Alan laaja-alaisuus ilmeni jälleen iltapäivän rinnakkaisohjelmissa, joissa syvennyttiin biosideihin, lainsäädännön muutoksiin ja itsesääntelyn mahdollisuuksiin, vientiin, tutkimus- ja toimialojen yhteistyön tarpeisiin, kasvuun ja kilpailukykyyn, vaikuttavaan markkinointiin ja hyönteisruokaan.

Vuoden Suomalainen Elintarvike -kilpailun voittaja julkistettiin päivän päätteeksi ennen verkostoitumisbuffetia. Päivän tuotto ohjattiin Tutkimussäätiön sääntöjen mukaisesti apurahoihin.

• Elintarvikkeiden Tutkimussäätiön asiamies: Johtaja Marleena Tanhuanpää, ETL