Ota yhteyttä Ota yhteyttä Tulosta Tulosta Hae Hae

VIESTINTÄ

 

Lisää näkyvyyttä ja vaikuttavuutta

Elintarviketeollisuusliitto haki vuonna 2017 viestintäänsä lisää näkyvyyttä ja vaikuttavuutta. Viestintää ryhdyttiin kehittämään ja sen sävyä uudistamaan yhdessä viestintätoimisto Ellun Kanojen kanssa työstettyjen suuntaviivojen pohjalta. Niissä korostuvat vastaukset, joita elintarviketeollisuus pystyy antamaan ihmisten huoliin hyvinvoinnista, terveellisyydestä, ilmastonmuutoksesta ja tulevaisuuden ruokahuollosta.

Etenkin digitaalista viestintää vahvistettiin lisäämällä sisällöntuotantoa omille verkkosivuille ja aktivoitumalla sosiaalisen median kanavissa, varsinkin Twitterissä. Myös ETL:n asiantuntijoita kannustettiin jakamaan verkkosisältöjä omissa sosiaalisen median kanavissaan.

Loppuvuodesta viestinnän organisaatiota uudistettiin siten, että viestintä toimintona siirtyi toimitusjohtajan alaisuuteen osaksi liiton tuki- ja palvelutoimintoja. Viestintäpäällikön tehtävissä muutoksen jälkeen jatkoivat Hannele Mayer-Pirttijärvi ja Liisa Tikkanen.

Tietoa jäsenyrityksille ja sidosryhmille

Jäsenyrityksille välitettiin säännöllisesti tietoa elinkeinopolitiikan ja työmarkkinapolitiikan ajankohtaisista aiheista ETL-jäseninfoilla, joita julkaistiin yhdeksän. Työmarkkina-asioissa jäsenyrityksiä informoitiin myös jäsentiedotteilla, joita ilmestyi noin kymmenen.

ETL tarjosi jäsenyritysten henkilökunnalle mahdollisuuden tilata maksutta elintarvikealaa laajasti luotaavan mediaseurannan Meltwater-palvelusta. Yrityksille suunnatun jäsensivuston kehitystyötä jatkettiin.

Sidosryhmille ETL:n edunvalvonnan keskeisiä teemoja avattiin Uutiskattauksessa, joita julkaistiin seitsemän. Elintarviketeollisuuden suhdanteista tietoa tarjoava talouskatsaus julkaistiin keväällä ja syksyllä. Toimittajia taustoitettiin aiempien vuosien tapaan Elintarvikepäivässä toukokuussa, toimittajaillallisella syyskuussa sekä henkilökohtaisissa tapaamisissa.

Viestinnän tärkeitä sisältöjä olivat muun muassa Luonnonvarakeskuksella teetetyn tutkimuksen tulokset, joista kävi ilmi ruoka-alan suuri merkitys Suomen kansantaloudelle työpaikkojen tarjoajana, investoijana, arvonlisän tuottajana ja verojen maksajana.  Liitossa valmistauduttiin myös ETL 75 -juhlavuoteen, joka on vuonna 2018.

Alan vetovoimaa selvitettiin, yritykset esittäytyivät nuorille

ETL selvitti elintarviketeollisuuden vetovoimaisuutta teettämällä Kun koulu loppuu -toimialaraportin, jossa tarkastellaan yläkoululaisten ja lukiolaisten asenteita eri aloja kohtaan. Elintarviketeollisuuden tarjoamista uramahdollisuuksia viestittiin eri tavoin nuorille ja oppilaitoksiin.

Vuotuinen alan esittelypäivä nuorille järjestettiin uudistuneena tammikuussa. Maistuva päivä elintarvikeyrityksessä -nimiseen tempaukseen osallistui 23 jäsenyritysten toimipaikkaa ympäri Suomen, ja yrityksiin pääsi tutustumaan yhteensä 28 koululaisryhmää.

Elintarviketeollisuus oli esillä aikaisempien vuosien tapaan Kun koulu loppuu -sivustolla ja Opetin.fi-palvelussa. Ruoka-alan järjestöjen yhteistä Maistuva ammatti -viestintää jatkettiin ja alan koulutus- ja ammattivaihtoehdoista kerrottiin etenkin kampanjan Facebook-sivulla.

Uudet innovaatiot esille kilpailun kautta

ETL:n järjestämä Vuoden Suomalainen Elintarvike -kilpailu nosti jälleen esille elintarviketeollisuuden uusia innovaatioita. Yleisö äänesti kilpailun voittajaksi Gold&Green Nyhtökaura nude -tuotteen seitsemän finalistin joukosta.

Kuva: Viipurilainen Kotileipomo

◀ Edellinen

Palaa etusivulle ▲

Seuraava ▶